Ahmad Safwan Blog

Cita Usaha Jaya

Saturday, March 2, 2013

2 Tahun Sudah Part 4

Assalamualaikum w.b.t,
Baru ja habis test Pre-Calculus tadi, Alhamdulillah dapat juga jawab. So, cuti mid-term pun dah sampai dan aku rasa nak post panjang-panjang la plak kali ni. Cerita aku sampai Sem 1 Form 5 da kan. So, hari ni aku nak sambung cerita Sem 2 la plak. Ngeee. :3

Tamatnya Cuti Sem 1 selama 7 hari...
Ok, benda ni memang common la dalam diri smua pelajar di mana smua berat hati untuk mninggalkan cuti yang menenangkan setelah lebih 4 bulan pulun study kan. Tapi bagi aku, memang la berat hati tapi kalau difikirkan peperiksaan SPM pun semakin dekat. Perasaan tu harus aku singkirkn jgak la. So, perjalanan aku kali ni dari Tawau pergi ke MRSM sama ja dengan perjalanan awal tahun tu. Naik flight lpas tu naik teksi RM60.00 dan stelah sampai di MRSM aku pun call parents aku then kemas barang and  urus benda-benda yang patut. -_- Ok, pembelajaran pun bermula tapi kebanyakan nya kami hanya mengulang kaji kerana silibus telah banyak yang dihabiskn. So everyday study laa. ^_^ dan di sini aku mempunyai sebuah lagi 'family' baru iaitu study group (SG) aku. Study group ni sangat best sbb korang akan dapan berkongsi ilmu. Dan di setiap SG ni ada mentor dan mentor SG aku ialah Khairul Nizam. Ahli-ahli kami terdiri daripada aku sendiri , Adzmier, Yaseer, Amirull, Azeem, Shaznain, Fazlieman, Fauzan, Fickry.




Dari kiri:Azeem, Adzmier, Fazlieman, Fauzan, Shaznain, Safwan, Khairul, Amirull, Yaseer, Fickry


So, kehidupan aku dalam study group pun bermula, selalunya pada waktu malam selepas prep (jam 10 mlm), sesi SG akan diadakan. Dan terus terang aku mmg malas nak pergi SG ni. Hehe. Sbb badan penat lpas buat banyak kerja untuk seharian tu. Dan rakan 'malas' aku time tu ialah Adzmier dan Yaseer. Kami memang malas nak pi SG ni sbb jauh dari bilik kami. Bilik aku di TF iaitu di tingkat yang pling tinggi. -_- Jauh la jgak nak turun untuk pergi bilik Khairul tu. Tapi Alhamdulillah,kadang-kadang terbuka juga pintu hati ni pergi SG sbb kita kena study-study-study and study. Lama-lama aku semakin kenal dan rapat dengan SG dan keserasian pun muncul antara kami. So, pembelajaran pun smakin best dan banyak ilmu yg dapat dikongsikan. Dalam setiap ahli tu ada gelarannya:

Khairul : Mentor Mushroom Shup!
Safwan (aku) : Pendek (-_-)
Adzmier : Abg Baby
Azeem : Bibir
Fauzan : Gigi
Shaznain : Brandon
Yaseer : Cicak
Fickry : Ikan
Fazlieman : Limpshi2X
Amirull : Obama

Setelah study berhempas pulas, sedar tak sedar Trial Mara a.k.a Peperiksaan Semester 2 pun smakin dekat. Tapi dekat-dekat Trial ni, aktivit SG dikurangkn sebab mungkin kebanyakan nak study sorang-sorang. Yala,kita ja tau di mana kekurangan diri sendiri ni kan (kecuali yang x sdar diri la). Trial ni aku memang nak buat sebaik mungkin la sebab banyak senior-senior aku dah warning awal-awal yang Trial tu susah dan nak dapat anugerah pengetua pun susah.

Trial Pun Bermula
Fuhhh,trial ni lbih kurang macam SPM jaa,ketat hbis kawalan and protocol sma mcm SPM oooo.So,aku pun semakin nervous,dah la kena jawab exam dalam dewan besar. Well, it is my first time you know.. Kesian kan aku, dlu skolah kampung mana ada dewan besar begini. ^_^ Dan terus terang aku cakap Trial ni memang sangat terlampau melampau susah. -_- Dengan segala kudrat yang aku ada, aku pun selesai la menjawab semua kesembilan subjek yang aku ambil. Fuhh, Alhamdulillah.

Result untuk Trial ni skejap ja dah dapat sebab cikgu-cikgu aku nak fokus di mana kekurangan kami kan. So result pun dipampang di  papan buletin dekat Unit Peperiksaan MRSM. Kertas tu panjang bjela-jela,bukan aku sorang ja yang ambil trial kan, ada 143 orang kesemuanya. Then tiba cikgu aku datang bawa sekeping kertas berwarna kuning dan dia pun lekat kertas di papan buletin. Dia cakap nama-nama yang terpampang di kertas kuning ni budak-budak yang dapat anugerah pengetua. Aku pun cari punya cari punya cari dan Alhamdulillah my name was listed for the second time. ^_^ Dan berita yang lebih baik aku akan bergraduasi dalam kelas pertama iaitu bersama kelas Berlian. With CGPA of 3.5++.. Huhu..
My parents and I


Alhamdulillah, aku sedar mungkin pencapaian ku ni tidak la seberapa,tapi aku sudah cukup gembira sbb dapat mmbanggakan ibubapa aku .Dan memang cita-cita aku untuk sentiasa buat mereka tersenyum dan gembira. Dan aku bersyukur kepada Allah kerana telah membenarkan aku melalui kehidupan yang penuh onak dan duri di MRSM ni. Seperti yang orang bijak pandai pernah cakap "Experience is the best teacher". So, daripada pengalaman-pengalaman ini la aku belajar cara untuk hidup dan aku tau banyak lagi aku perlu belajar di luar sana. By the way,my journey as a high school student has not yet complete because there is still SPM. And now,I'm waiting the result to be announced. Sampai di sini jaa cerita aku ttg kehidupan di MRSM. Terima kasih kepada smua warga MRSM kerana telah memberikan aku pengalaman yang cukup indah ini. Apa pun result SPM yang aku dapat nanti aku tak kisah, aku redha. Aku suda berusaha sehabis mungkin dan berdoa and now I just need to Tawakkal. Semoga Allah memberi kejayaan kepada aku dan rakan-rakan aku.

*This paragraph is dedicated to one of my bestfriend for complaining about my fonts colour. Nah, puas hati ka? gahaha..Ouh yaa..thanks la sbb ambil gambar aku dgn parents aku time graduasi tu arr..Nama dia Nur Fatinah Ainaa. ^_^

Jazakallahu Khairan wassalamualaikum warahmatullah hiwabarakatuh. ^_^
Thnks for reading and stay tuned for my next post.And of course FOLLOW!








4 comments:

  1. lol, gelaran tu la paling manang.

    ReplyDelete
  2. ehem ,,, sedih2 ,, enth la part mana sedsih ,tp sdih la , hehe

    ReplyDelete
  3. Hahaha.makin rancak kau ya safwan!

    ReplyDelete